Thursday, March 12, 2015

silap dan salah

hi semua.. nak cerita sikit lah pasal kisah saya semasa di sekolah menengah.. cerita ni tak lah seagung mana-mana cerita persahabatan yang lain..tetapi diharap anda dapat meluangkan masa untuk membaca kisah ni..


time form 2 dulu kmi adalah batch pertama yang sesi petang untuk form 1 dan form 2 di SMK BS..

seperti biasa permulaan sesi persekolahan yang baru mesti ada pelajar baru yang masuk.. kelas saya pun tak terkecuali.. saya panggil dia C lah.. supaya senang kan... katanya si C berasal dari kuching dan dari sekolah terbaik dan selalu mendapat tempat pertama.. tambahan pula latar belakang keluarga dia bagus keranan berasal dari keluarag yang kaya.. oleh kerana kelas saya hanya sedikit bumiputera, memang klishe saya terus rapat dengan si C kerana persamaan kepercayaan dan budaya..

pada permulaannya.. saya ras si C sangat bagus dan gembira dapat bergaul dengannya.. dia selalu bercerita pasal sekolah lamanya dan bagaimana kehidupan keluarganya yang mewah.. saya berasa kagum dan selalu melepak bersamanya..

kami berdua selalu eskep kelas moral dan dia selalu bawa saya melepak di tepi tangga dan kami pun bercerita sampai loceng kelas seterusnya berbunyi.. pernah sekali kami cari gaduh dengan seorang budak form 1 dan si C menampar dia sampai budak form 1 itu melapor kepda penyelia petang kami..kami telah dirotan oleh cikgu dan kami bernasib baik kerana cikgu tidak menghubungi ibu bapa kami..

tetapi lama kelamaan perangainya yang sebenar mula terselah.. belangnya mula muncul dan saya mula menyedari saya telah salah menilainya..



pada peperiksaan pertengahan penggal, si C telah mendapat tempat terakhir dan saya mula meragui dirinya.. dia cakap dia berasal dari keluarga kaya tetapi ayahnya hanya memandu kancil ke sekolah untuk mengambilnya pulang.. dia pernah bercerita kepada saya bahawa dia merupakan ketua samseng di sekolah lamany
a tetapi apabila dia disoal oleh penyelia petang, dia hanya berdiam dan saya yang berjaya mempertahankan kami.. dia juga pernh mencuba untuk merampas bekas teman lelaki sya.. rupa-rupanya merupakan kawan yang menikam kawan dari belakang.. saya juga mendapati dia bersikap gedik dan mengada-gada di depan pelajar lelaki.. saya mula berasa tidak berpuas hati dengan sikap hipokritnya selama ini..

semasa kelaas pendidikan jasmani.. dia telah terjath dan seakan-akan ingin pitam padhal dia tidak ikut bermain di padang.. dia telah meminta seorang pelajar lelaki mendukugnya ke depan sekolah.. dia selalu bercerita bahawa dia mempunyai penyakit tetapi saya tidak pernah melihat di membawa sebarang ubat bersamanya. tambahan pula pada masa itu keluarganya sampai lewat.. kalau dia mempunyai mustahil keluarganya akan lewat menjemputnya balik..

benda yang pling mengejutkan saya ialah si C cakap dia pernah menjalinkan hubungan dengan lelaki lain.. dia menceritakn pengalamannya dan saya hanya mendengar sambil lewa di tepi kerana adalah mustahil untuk budak umur 14 tahun membuat perkara itu.. tujuan dia hanyalah ingin enunjukkan kehebatannya..

akhirnya setelah berkawan selama dua tahun.. pada hujung form 3.. saya telah berdepannya dan bertanya mengenai segala kebenaan yang berlaku.. dia hanyalah terkejut dan tidak berkata sepatah perkataan pun.. saya telah menghamburkan semua yang terbuku dalam hati saya selama ini dan saya menyuruhnya untuk pindah balik ke kuching.. ini kerana si C selalu bercerita bahawa dia mempunyai mempunyai rumah besar di kuching dan mempunyai villa di amerika..

apabila saya memulakan persekolahan form 4, tiada lagi namanya tersenarai di kelas kami.. rupa-rupanya dia betul-betul berpindah sekolah.. saya pun mula lupa mengenainya..

saya menganggap kejadian ini sebagai pengajaran supaya berhati-hati dalam memilih kawan dan jangan silap menilai orang dari luaran. saya telah mencuba untuk membuang sikap saya yang terlampau mempercayai seseorang. sekarang saya telah menerima dirinya seadanya dan hanya mengikuti perkembangan di facbook.. walaupun kami tidak berhubung lagi, tetapi saya pernah menganggapnya sebagai kawan baik pada suatu masa dahulu..






No comments:

Post a Comment