Wednesday, April 1, 2015

alasan

hy semua.. kali nie saya nak cerita sikit pasal kisah saya di sekolah rendah dulu..

satu cerita yang memberi sikit kesan dan memberi pengajaran kepada diri saya..
 semasa saya darjah 6.. saya telah mendapat chicken pox.. sakit tau.. dah la gatal.. deman dan tidur je kerja sepanjang minggu..

kerana asyik bercuti seminggu dan rehat yang dikira agak panjang berbanding dengan hanya pada hujung minggu, saya lalai dan tidak menyiapkan tugasan yang diberi oleh guru.. oleh kerana kami bakal manghadapi UPSR, tugasan kami banyak dan ada setiap hari..

setelah saya sembuh dan bersekolah semula.. realiti mula muncul dan semasa cikgu meminta tugasana yang sudah disiapkan.. baru saya sedar yang saya telah bertangguh kerja dan tidak mampu untuk menyiapakan semua tugasan pada tempoh yang singkat..

cikgu saya memanggil saya ke depan dan meminta penjelasan mengenai kenapa saya tidak menghantar tugasan pada waktu yang tepat.. saya telah memberi alasan bahawa saya sakit dan tidak dpat menyiapkan kerja saya.. cikgu terus menasihati saya yang saya telah sembh dari sakit dan patut teruskan tugas saya sebagai seorang pelajar.. tambahan pula saya bakal menghadapi UPSR dan semua tugasan itu sebenarnya membantu dalam meningktakn pengetahuan saya..

saya menyesal sebab saya tidak buat tugasan yang diberikan dengan sempurna.. semenjak itu saya menyiapkan kerja saya dan hantar tepat pada waktu.. akhirnya, prestasi saya dlam pelajaran semakin meningkat terutama bahasa cina.. sampaikan saya mendapat straight A dlam UPSR.. saya sangat berterima kasih kepada semua guru sekolah rendah saya..

melalui kisah ini saya telah mendapat pengajaran bahawa alasan bukanlah menandakan kejayaan dan kegagalan bukan mruakan satu alasan..

sekian coretan dari saya~good night

No comments:

Post a Comment