Wednesday, April 1, 2015

ikut je

hy semua.. semua pernah menjadi pelajar kan.. mesti banyak peraturan kan.. apa tujuan semua peraturan ni?
sebenarnya semua tu kebaikan kita semua.. peraturan diciptakan untuk mendidiplinkan kita dan mewujudkan keamanan.. tapi mesti banyak yang selalu tak ikut peraturan kan.. ala ikut je la.. apa susah..




nak cerita sikit la mengenai pengalaman saya sebagai pengawas semasa form 1 dan 2..

time form 1.. ada peraturan di sekolah yang melarang pelajar memijak rumput dan lalu di bawah tangga yang menjadi shortcut untuk pergi ke kelas.. tapi ada juga yang nak pijak.. walaupun saya cegah pakai tangan tapi ada samseng yang retap juga tangan saya.. sakit tau!

time form 2.. kami telah memulakan sesi persekolahan sesi petang..

time tengah hari biasa la pelajar lambat datang kerana traffic jam.. ada ketika tu saya jaga pagar sekolah.. saya catat nama seorang pelajar yang datang lambat.. tiba-tiba mummy dia datang dan terus memaki saya.. dia cakap anak dia lewat sebab baru balik dari klinik.. so apa hal saya catat nama dia.. ewah-ewah anak dia dok diam je.. aku pula kena bantai.. cuba la kalau dia bagi alasan munasabah dia lewat.. sakitnya tuh di sini..

nie cerita seterusnya pasal perhimpunan pelajar sesi petang.. selalunya kami akan memeriksa kuku pelajar sebelum membenarkan mereka memasuki kelas.. ada juga budak seorang nie yang retap tangan saya.. dah la badan besar.. nasib baik saya tidak terbang ditolak si gendut tu..

hah satu lagi nie cerita.. setelah tamat kelas sepanjang hari.. semua pelajar akan beratur untuk keluar dari blok sekolah.. sebelum tamat kelas.. pagar blok sekolah akan ditutup terlebih dahulu.. ada seorang budak ni pula yang nak sangat keluar awal.. sampaikan cikgu disiplin terpaksa datang.. dia berkasar dengan cikgu tu sampaikan cikgu tu terpaksa menolak dia ke belakang..memang insiden yang ngeri lah..

ok ini saja dari saya..jumpa lagi~




No comments:

Post a Comment