Tuesday, April 28, 2015

masa itu emas

pernah rasa tak perasaan lama menunggu seseorang?pernah marah dan geram tak sebab seseorang lambat?pernah tak kamu merasai penantian itu suatu pembaziran masa?tapi begitula manusia..alah bisa tegal biasa..manusia sudah terbiasa dengan lambat dan kelewatan sampaikan ada yang tidak sedar dan menjadikan ia sebagai kebiasaan sudah..

lambat tidak bagus dan memberi persepsi yang tidak bagus kepada orang di sekeliling..cuba bayangkan anda ada temuduga kerja teapi anda terlambat sampia ke tempat tersebut..semestinya bakal majikan akan rasa realibiliti kita kurang..cuba bayangkan kalau kita lambat untuk jemput anak kita dan dia mengalami apa apa kecederaan kerana kita tidak menjaga keselamatannya setelah keluar dari sekolah..cuba bayangkan kalau kita terlambat untuk menaiki kapala terbang dan terpaksa tertinggal penerbangan kita sementara untuk membeli tiket yag terpaksa membazirkan duit kita..cuba bayangkan kalau kita lambat bangun bangun pagi untuk solat..berdosa lah kita kepada allah..

satu perkara yang saya sedar ialah pelajar kebanyakannya suka lewat..saya ingin memberi contoh saya sendiri la..kelas pada jam 8 tapi saya bangun pada jam 7.30 untuk bersiap..walaupun kolej kediman saya dekat dengan fakulti..tetapi saya tetap akan lambat sedikit..sikap ini patut diubah kerana saya mungkin akan terlepas infi yang penting walaupun seminit sahaja..

tetapi yang saya tak berapa suka ialah apabila ada meeting kolej atau perjumpaan assignment di mana kebanyakan orang akan lambat..saya hairan kenapa ada yang lambat juga walaupun perjumpaan diadakan pada waktu malam..adakah ada yang bermakeup dahulu sebelum turun?adakah yang terlanjur tidur sampaikan ke malam?apapaun perkara ni tak bagus kerana banyak membazirkan masa untuk menunggu yang lambat..

apapun hargai la masa kita kerana masa itu emas..

No comments:

Post a Comment